|
Produkter
og ydelser |
|
Maj 2008
Vi
har allerede hørt det en hel del, men nu kommer det helt officielt i
Finansministeriets "Økonomisk Redegørelse fra maj 2008" -
dansk økonomi taber pusten. I redegørelsen, som bl.a. blev omtalt i
Berlingske Tidende og flere andre medier d. 27. maj 2008. hedder det
f.eks., at væksten falder til 1,2% i år og til bare 0,7% til næste år.
Redegørelsen nævner, at opbremsningen bl.a. skyldes en væsentligt
forværret konkurrenceevne, et tab af fart i det private forbrug og
nedturen på boligmarkedet, men ikke så meget de stigende energipriser.
I mine ører lyder alt dette som begyndelsen til en afmatning, ja måske
ligefrem dårlige tider. Og det er i sådanne tider, man skal øge sin
salgsindsats og sin markedsføring. Hvorfor det, er det ikke bare
udgifter? Jo, markedsføring koster penge, men gøres det rigtigt, er
markedsføringen med til at sikre at kunderne fastholdes og at man kan få
nye kunder til erstatning for de kunder, der falder fra p.g.a. effekten
af de dårlige tider - f.eks. betalingsvanskeligheder eller konkurser.
Ofte kan man oven i købet øge salget.
Det er der nogle virksomheder, der er opmærksom på. I en anden artikel
i den samme avis, Berlingske Tidende d. 27. maj 2008, drejer det sig om
PR og en undersøgelse analyseinstituttet Zapera har udarbejdet. Ved at
udspørge 214 danske virksomheder med over 10 ansatte, han man fundet ud
af, at 46% har tænkt sig at fastholde eller øge deres nuværende
PR-budget. Kun 2% siger, de vil skære i PR-budgettet.
Så det er altså nu, man skal øge sin markedsføring og sin
salgsindsats. Men hvad er det, man skal øge? Ja det er meget
forskelligt fra virksomhed til virksomhed, fordi markeder, kundegrupper
og produkter jo er forskellige. Men det er vigtigt at have en
gennemarbejdet plan, så man på forhånd har vurderet, hvordan man får
den største effekt af sin indsats og sine markedsføringskroner. Og med
størst effekt mener jeg størst salg - det er jo det, det hele drejer
sig om, ikke?
Som du sikkert allerede ved, så ved vi hos ManagementKonsulenterne
meget om salg og markedsføring. Du er velkommen til at kontakte os for
at høre, om vi også kan hjælpe dig.
Henrik
Svava Mortensen
ManagementKonsulenterne aps
|
|