ManagementKonsulenterne

     

Virksomhedsprofil

Dansk økonomi taber pusten - markedsføringen skal op
– ManagementKonsulenterne Mener
 

Produkter og ydelser

 
Maj 2008

Vi har allerede hørt det en hel del, men nu kommer det helt officielt i Finansministeriets "Økonomisk Redegørelse fra maj 2008" - dansk økonomi taber pusten. I redegørelsen, som bl.a. blev omtalt i Berlingske Tidende og flere andre medier d. 27. maj 2008. hedder det f.eks., at væksten falder til 1,2% i år og til bare 0,7% til næste år. Redegørelsen nævner, at opbremsningen bl.a. skyldes en væsentligt forværret konkurrenceevne, et tab af fart i det private forbrug og nedturen på boligmarkedet, men ikke så meget de stigende energipriser.

I mine ører lyder alt dette som begyndelsen til en afmatning, ja måske ligefrem dårlige tider. Og det er i sådanne tider, man skal øge sin salgsindsats og sin markedsføring. Hvorfor det, er det ikke bare udgifter? Jo, markedsføring koster penge, men gøres det rigtigt, er markedsføringen med til at sikre at kunderne fastholdes og at man kan få nye kunder til erstatning for de kunder, der falder fra p.g.a. effekten af de dårlige tider - f.eks. betalingsvanskeligheder eller konkurser. Ofte kan man oven i købet øge salget.

Det er der nogle virksomheder, der er opmærksom på. I en anden artikel i den samme avis, Berlingske Tidende d. 27. maj 2008, drejer det sig om PR og en undersøgelse analyseinstituttet Zapera har udarbejdet. Ved at udspørge 214 danske virksomheder med over 10 ansatte, han man fundet ud af, at 46% har tænkt sig at fastholde eller øge deres nuværende PR-budget. Kun 2% siger, de vil skære i PR-budgettet.

Så det er altså nu, man skal øge sin markedsføring og sin salgsindsats. Men hvad er det, man skal øge? Ja det er meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed, fordi markeder, kundegrupper og produkter jo er forskellige. Men det er vigtigt at have en gennemarbejdet plan, så man på forhånd har vurderet, hvordan man får den største effekt af sin indsats og sine markedsføringskroner. Og med størst effekt mener jeg størst salg - det er jo det, det hele drejer sig om, ikke?

Som du sikkert allerede ved, så ved vi hos ManagementKonsulenterne meget om salg og markedsføring. Du er velkommen til at kontakte os for at høre, om vi også kan hjælpe dig.

Henrik Svava Mortensen
ManagementKonsulenterne aps

 
Partnere og netværk    
Vi mener    
Tilbage til forsiden    
   
   
   
ManagementKonsulenterne aps
Ranunkelvej 14
2820 Gentofte

Tlf.   39 65 55 22
Fax 39 65 58 22
www.manakon.dk
info(at)manakon.dk